cognitieve hersenfunctie

10 manieren om je cognitie te verbeteren

Je cognitieve hersenfunctie heeft te maken met het verwerken van informatie in je hersenen. Hieronder behoren vaardigheden zoals geheugen, oriëntatie, taalgebruik en concentratie. Naarmate je ouder wordt verslechterd je cognitieve functie en ben je minder goed in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken. Hier zijn 10 manieren je cognitieve functie te verbeteren:

1. Beweging

Wandelen, hardlopen of zwemmen verbeteren je cognitieve functie. Krachtraining is ook bewezen om een positieve invloed te hebben op je hersengezondheid.

2. Gezond eten

Zorg voor voeding rijk aan alle elementen van de schijf van 5 waaronder fruit, groenten, eiwitten en gezonde vetten. Met name omega-3 vetzuren gevonden in voedingsmiddelen zoals vis, lijnzaad en walnoten kunnen de cognitieve hersenfunctie verbeteren. Ook kun je oxidatieve stress voorkomen. Oxidatieve stress is wanneer je lichaam aangevallen wordt door schadelijke moleculen uit bijvoorbeeld je omgeving of eten. Het eten van donkere chocola of bessen geeft weerstand tegen die schadelijke moleculen.

3. Mentale oefeningen

Er zijn veel dingen die je kunt doen om je mentaal te verbeteren en zonder dat je het weet pas je deze dingen automatisch al toe in je leven. Voorbeelden hiervan zijn puzzels, spellen, nieuwe vaardigheden leren, lezen en schrijven. Bijvoorbeeld het leren spelen van een muziekinstrument of het oplossen van een sudoku.

4. Slaap

Zorg voor voldoende slaap, ongeveer 7-8 per dag, dit is cruciaal voor je algemene hersengezondheid. Daarnaast kun je je slaaphygiëne verbeteren door een slaapschema, een comfortabele slaapomgeving of het vermijden van schermen voor het slapengaan.

5. Stressmanagement

Ontspanningstechnieken, mindfulness & meditatie kunnen je cognitieve hersenfunctie verbeteren. Denk hierbij aan diepe ademhaling, yoga of tai chi.

6. Sociale interactie

Van belang je ook je emotioneel welzijn op je cognitieve vaardigheden. Denk hierbij aan het bijhouden van sociale relaties met bijvoorbeeld vrienden, familie en kennissen. Je kan ook deelnemen aan groepsactiviteiten, clubs of vrijwilligerswerk welke mentale stimulatie biedt en sociale interactie.

7. Mentale gezondheid

Positief denken: kijk positief naar je leven en oefen dankbaarheid uit. Professionele hulp: in geval van mentale problemen kan het ook helpen hulp te zoeken. Denk hierbij aan professionele hulp van bijvoorbeeld een gezondheidsprofessional zoals een huisarts.

8. Supplementen voor de hersenen

shilajit is bewezen om positieve effecten te hebben op je cognitieve hersenfunctie. Cafeïne en L-Theanine gevonden in koffie en thee vergroten je alertheid.

9. Continu leren

Denk hierbij aan cursussen of andere educatieve activiteiten die je kunt bijwonen, bijvoorbeeld workshops.

10. Beperk schadelijke stoffen

Beperk bijvoorbeeld inname van alcohol of het roken van sigaretten.

Conclusie

Door een aantal van deze elementen te combineren met elkaar kun je je cognitieve hersenfunctie verbeteren.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *